Charakteristika spirituální práce Maman Noty Eyeyet
Na základě informací uvedených v kapitolách pod tímto článkem lze nyní detailněji přiblížit specifika duchovní a terapeutické práce Maman Noty Eyeyet.
1. Úvodní spirituální konzultace
Před zahájením jakéhokoli formy terapie – ať už se jedná o ceremonii (Petit nat) nebo iniciaci – provádí Maman Noty konzultaci se spirituálními průvodci. Cílem je získat hlubší vhled do záměru a problémů klienta, porozumět širším souvislostem jeho životní situace, identifikovat případná rizika a zjistit, zda je zapotřebí podpora dalšími léčivými rostlinami – a to i v případě, že fyzické symptomy zatím nejsou zjevné. Pro tuto práci je nezbytné znát celé rodné jméno klienta (bez přezdívek či modifikací) a v případě změny příjmení i aktuální příjmení.
2. Výběr terapeutické formy: Ceremonie nebo Iniciace
Ceremonie představuje zjednodušený a kratší formát iniciace, který je vhodný pro řešení jednoho až dvou konkrétních životních témat. Trvá 2 dny.
Iniciace je hluboký transformační proces, určený pro velkou transformaci jedince, vyřešení všech současných problémů, celkové uzdravení a spirituální přerod. Je doporučována zejména při závažných nebo opakujících se onemocněních. Obsahuje několik ceremoniálních rituálů, mnohem vyšší dávky ibogy než na ceremonii a intenzivní práci na všech úrovních bytí. Délka iniciace je 14 dní (11 dní vlastní proces).
Struktura procesu:Úvodní rozhovor
Vytvoření
spirituálních ochran
Spirituální
sauna (ifulu)
– hluboké energetické očištění pomocí komponentů
dovezených z Gabonu
Rostlinné
koupele –
fyzické i spirituální očištění pomocí
rostlin dovezených z Gabonu
Elau
– rituální hostina pro duchy, vzývání spiritů, modlitby a
deklarace záměrů
Hlavní obřad
– konfrontace s duchem ibogy, vedené ponoření do sebe
a spirituálního prostoru
Úvodní rozhovor
Vytvoření spirituálních ochran
Spirituální sauna (ifulu) – hluboké energetické očištění pomocí komponentů dovezených z Gabonu
Rostlinné koupele – fyzické i spirituální očištění pomocí rostlin dovezených z Gabonu
Elau – rituální hostina pro duchy, vzývání spiritů, modlitby a deklarace záměrů
Hlavní obřad – konfrontace s duchem ibogy, vedené ponoření do sebe a spirituálního prostoru
Každý účastník je během noci intenzivně doprovázen. Na ceremonii se účastní maximálně 2 osoby, na iniciaci 4. Maman nebo vyškolený člen týmu jsou přítomni po celou dobu práce (1:1), a komunikace probíhá prostřednictvím tlumočníka. Klient je průběžně navigován, aby nezůstal osamocen v náročných vizích nebo stavech bez orientace. Tato forma péče je klíčová pro efektivitu celého procesu a zásadně odlišuje tuto praxi od jiných průvodců, kteří často pracují s většími skupinami (např. 12 osob).
V případě výskytu tzv. "bloku" (např. nedostavují se vize, myšlenky, pocity), je důležité okamžitě informovat průvodce a řídit se jeho pokyny. Maman má znalosti a prostředky k rychlému odstranění blokád – za předpokladu, že klient spolupracuje, případně neodmítá další dávku posvátného dřeva. Maman nikdy nikoho nenutí proti jeho vůli. Pokud však účastník odmítne následovat naše instrukce, vědomě se vzdává možnosti překonat zásadní životní překážku, a tím i potenciální proměny. Výsledkem bývá zklamání, ztráta důvěry a pocit selhání.
Z tohoto důvodu je ještě před registrací ke každé ceremonii či iniciaci veden individuální rozhovor, jehož cílem je posoudit míru připravenosti a vnitřní zátěže. U závažných diagnóz je standardně doporučována iniciace, neboť tyto stavy často zahrnují také spirituální složku nemoci. Bez jejího uzdravení není plná obnova možná – zejména pokud se onemocnění opakuje nebo dlouhodobě přetrvává bez úspěšné léčby.
Itinerář následující po
celonoční práci:Ranní očistná
koupel s rostlinami
Výživné jídlo pro
potěšení, uzemnění a stabilizaci těla
Odpočinek a
pokračující vnitřní práce
Večerní očistná
koupel
Návrat domů s
připraveným balíčkem pro 7denní domácí pokračování
V případě potřeby
klient zůstává na místě déle – pokud by odjezd nebyl
bezpečný
Ranní očistná koupel s rostlinami
Výživné jídlo pro potěšení, uzemnění a stabilizaci těla
Odpočinek a pokračující vnitřní práce
Večerní očistná koupel
Návrat domů s připraveným balíčkem pro 7denní domácí pokračování
V případě potřeby klient zůstává na místě déle – pokud by odjezd nebyl bezpečný
Spirituální parfém – osobní ochrana a posílení záměru
Maman Eyeyet na požádání připravuje spirituální parfém, vytvořený dle specifických potřeb jednotlivce. Vzniká kombinací požehnaných rostlin, modliteb a tajných složek v rámci tradiční spirituální alchymie. Parfém je "na míru" – například pro ženu hledající partnera, muže usilujícího o vnitřní sílu nebo osobu na cestě uzdravení.
Parfém je osobní, nesmí jej používat či se ho dotknout jiná osoba, protože by tím ztratil svou účinnost. Používá se denně podle instrukcí, dolévá se běžnou toaletní vodou a je tedy "nekonečný".
Iboga a samoléčba: proč to nedělat sám
1. Rizika nákupu ibogy na internetu
Získání čisté a kvalitní ibogy je náročné i přímo v Gabonu. Důvodem je častá praxe falšování – iboga bývá záměrně míchána s jinými rostlinami za účelem zisku. Osobně ibogu pořizuji výhradně prostřednictvím svého spirituálního rodiče, který se v místních poměrech dobře orientuje a má přístup ke spolehlivému a ověřenému zdroji. Tato jistota vychází buď z přímého sběru, nebo ze spolupráce s důvěryhodnými lidmi, kteří pro něj kořen sbírají. V případech, kdy je nutné ibogu výjimečně koupit, využívá pouze ověřené zdroje – nikdy nenakupuje na trhu, kde je sice široká nabídka, ale téměř jistá přítomnost pančovaných směsí nejasného složení.
V tradiční praxi mají ngangové – zejména ti, kteří jsou oprávněni iniciovat (Nima) – jasné zásady: ibogu nikdy neprodávají komerčně. Pokud vznikne podezření, že někdo s ibogou obchoduje, okamžitě s ním ukončujíspolupráci. Bohužel, to neznamená, že neexistují jednotlivci, kteří ibogu využívají k vlastnímu obohacení bez respektu k její posvátnosti a tradičnímu kontextu.
Z hlediska bezpečnosti iniciovaného (banzi) je zásadní, že při iniciaci se používá výhradně surový kořen ibogy, jehož původ a složení jsou známé. Jakékoli směsi nejasného složení nebo původu jsou považovány za vysoce rizikové a v tradičním kontextu nepřípustné.
2. Rizika samostatného užívání ibogy
Iboga je mimořádně silná posvátná rostlina s nesmírně mocným duchem. V tradičních komunitách panuje hluboký respekt k její síle — ngangové (duchovní průvodci) si dobře uvědomují, že vůči jejímu duchu jsme všichni zranitelní a malí. Jak řekl jeden z peruánských šamanů, se kterým jsem dlouhodobě spolupracovala: "Nic takového v Amazonii nemáme."
Právě tato síla z ní činí potenciálně extrémně nebezpečný nástroj v rukou člověka bez vedení. Reakce na ibogu přichází náhle a s nečekanou intenzitou — a bez zkušeného průvodce, který je vyškolen situaci rozpoznat a včas zasáhnout, se vystavujete velmi vážnému riziku.
Zkušení ngangové rozpoznají potíže dříve, než se projeví v psychice nebo těle. Laik, který si ibogu podá sám, nemá šanci. Když se aktivuje temná stránka, kterou v sobě má a kterou nezvládá ani za běžného stavu, případně o ní ani nemá tušení, důsledky mohou být fatální. Iboga díky svému multiplikačnímu efektu mnohokrát násobí sílu vnitřní temnoty (ale i dobroty,klidu) případně extrémně dokáže rozdráždit entity,které ve vás dlí aniž byste to věděli. Nebezpečí nezústává ohraničeno pouze na ten čas,kdy jste pod vlivem medicíny, ale zešílet můžete i později a to i tehdy,kdy průběh zážitku byl překrásný.
Je důležité vědět, že i lidé, kteří byli řádně iniciováni a zvládli velké dávky během ceremonií, smí později užívat pouze velmi malé množství — například vrchovatou kávovou lžičku. A i tato dávka může být pro neiniciovaného život ohrožující.
Možné následky podání ibogy zahrnují:
akutní psychózu
vražedné nebo sebevražedné stavy
epileptický záchvat
srdeční selhání
náhlou smrt
Proto i ti, kteří jsou iniciováni, se vždy obracejí na svého spirituálního rodiče, pokud potřebují projít hlubší léčivou prací. Nikdy to nedělají sami.
Neznalost, podcenění nebo touha "si to zkusit" může mít nevratné následky. Iboga není hračka. Je to posvátný nástroj, který vyžaduje vedení, úctu a připravenost.
Orientační rámec pro hodnocení kvality spirituální práce s ibogou
Na základě praxe, pozorování a hlubokého osobního poznání jsem sestavila vlastní základní orientační mapu faktorů, které zásadně ovlivňují výsledek práce s posvátnou rostlinou ibogou.
Klíčové faktory ovlivňující hloubku a účinnost terapeutického procesu:
Úroveň ngangy – jeho/její schopnost klienta adekvátně připravit a bezpečně vést procesem až do místa skutečné transformace. Bezpečností se nerozumí pouze fyzické bezpečí,ale zejména bezpečí spirituální. Proto je nejbezpečnější a nejefektivnější pracovat s ngangou od úrovně 3 (viz dále). Úroveň ngangy též rozhoduje o jeho dovednosti poradit si s odblokováním klienta v případě překážky (ať už je fyzická, psychická , spirituální)
Přístup klienta – míra jeho odhodlání, otevřenosti a připravenosti čelit vlastním vnitřním blokům. Tzn. že klient má odvahu, nebojkotuje sebe či práci jako takovou, má vůli jít vpřed i když je to obtížné. Pokud je zjevné,že má klient příliš mnoho vnitřních bariér a odporů nemusí být pro něj ceremonie tak efektivní nástroj. Zřejmě bude vhodnější podstoupit rovnou iniciaci v Gabonu. Pro objektivní posouzení záleží na konkrétní situaci a individualitě klienta.
Přítomnost či absence spiritů – jejich role v procesu je zásadní, a může být buď podporující, nebo naopak škodlivá.
Použitá rostlina či kombinace rostlin – nejen iboga, ale i další medicíny ovlivňují průběh a výsledek práce. Všechny rostliny musí přijít do kontaktu s ústy a není akceptováno podvádění ve smyslu želatinových tablet.
Dle typu obřadu jsou tyto způsoby podávání ibogy:
- čerstvá kořen/slupka kořene, celá/nadrcená, suchá
- s vodou, bez vody, s medem, s čajem ibogy
- dle podávaného množství: nejméně ceremonie, iniciace, další iniciační stupně
Hudba – má terapeutický, navigační, čistící a ochranný význam.
Co naopak kvalitu procesu nedefinuje:
Počet dávek ibogy ve smyslu, čím víc tím líp. Každý potřebuje individuální dávkování a neexistuje žádný obecný přístup ve stylu x g/osoba. Takže to,že během ceremonie někdo dostane 3lžičky a jiný 6 rozhodně není důvodem k pýše ve smyslu, snesu více než druhý,ale naopak důvodem může být jsem více zablokovaný než druhý.Počet či délka ceremonií. S jedním ngangou uděláte práci za 1 obřad trvající pár hodin a stejnou práci uděláte s jiným v několika ceremoniích či retreatech.Celková délka retreatu - analogicky předešlý odstavec.
Typologie spirituálních průvodců (ngangů)
Podle úrovně, na které nganga pracuje, lze rozlišit tři základní levely:
Psychologická rovina – práce probíhá převážně skrze rozumové a emoční pochopení.
Rovina duše – hlubší vedení, zaměřené na propojení se skutečným Já a vnitřní obnovu.
Spirituální rovina – práce, která zahrnuje rovinu 1 a 2 + pomoc spiritů, která může být:
podpůrná, uzdravující
škodlivá a manipulativní (v tomto případě se jedná o zneužití spirituální moci)
V tomto levelu je mnoho vývojových stupňů. Kvalitu práce na spirituální rovině zásadně ovlivňuje vnitřní etika, morální integrita, otevřené srdce a míra pokory daného průvodce.
Etické zásady a doporučení pro výběr průvodce
Poznat, na jaké úrovni daný nganga skutečně pracuje, bývá pro laiky velmi obtížné. Deklarované schopnosti či znalosti se nemusí shodovat s realitou. Proto doporučuji:
Vybrat si průvodce až jej velmi dobře poznáte jako člověka nebo na základě důvěryhodného doporučení.
Všímat si konzistence mezi slovy a činy – důvěryhodný nganga nelže, nemanipuluje, nepodvádí a jedná eticky vůči všem bez rozdílu (např. v cenotvorbě, přístupu ke klientovi apod.).
Nepodává ibogu bez oprávnění a požehnání od svého spirituálního učitele.
Nevykonává iniciační obřady, pokud k tomu není kvalifikován.
Neobchoduje s ibogou na internetu.
Svým životem vyjadřuje úctu k tradici, duchům a rostlině samotné – nikoli pouze slovy, ale činy.
Závěrečné upozornění
Důvodem proč chcete pojíst ibogu je ,abyste vyřešili své problémy a byli štastní a spokojení. Proto věnujte pozornost tomu, koho si vybíráte.
Zvláštní pozornost doporučuji věnovat výběru ženám.
Níže uvedené kategorie najdeš po rozkliknutí rolety " Služby":
Ceremonie s ibogou
Iniciace v Gabonu
Spirituální konzultace
Mentoring
Besedy